söndag 26 april 2009

Helg

Denna helgen har varit toppen. I fredags grillade hela familjen. Vi bjöd med en jobbarkompis till Jon också, det var trevligt. Igår skjutsade jag det stora barnet till sin pappa och min sambo till Borlänge. Han var iväg på skatetävling och fest osv osv.
Cissi kom upp till mig och det blev grillning igen, kan aldrig bli för mycket av den varan tror jag. Vi hade jordgubbar, choklad och vin också, så jävla gött var det!

Sedan lirade vi Guitar hero i nån timma. Skoj skoj.

Imorse gick jag och bebis upp eftersom det bara var vi hemma. Vi käkade frukost och sedan tvättade jag bilen. Promenad till affär för att inhandla mjölk och frukt. Vidare hem och fixa lite i trädgården. Sedan kom stora barnet hem och vi hämtade en något sliten men glad sambo i Blge.
Han hörde inte av sig förens elva, halv tolv snåret och det är sent för att vara han. Så jag har sett synen av honom på intensiven i mitt inre. VARFÖR tänker man det värsta??
Nåväl, jag har läst en bra bok som min bror Rogga tipsade om. "Sluta älta och grubbla" eller något liknande.
För jag har lite problem med det, kan ligga å grubbla på helt meningslösa saker i timmar. Hela grejen med boken är att den lär en hur man ska göra för att bli kvitt dom här tankarna.
Summa sumarum så handlar det om att inte ge tankarna någon näring. Alltså inte trösta och tänka "nä, men så är det ju såklart inte, allt är ju bara bra", utan istället tänka. "ja, så är det säkert, han är säkert död till och med, OCH uppäten av en varulv" och så småningom så ska man bli kvitt sina grubblerier.
Tröstetankarna är liksom själva problemet. Det är dom man gör sig beroende av. Att man tänker på något otäckt, får en obehagskänsla och sedan "tröstar" man sig med en tröstetanke om att det är lugnt och bra och fint. Och då känns det bra igen.
MEN, dom leder bara till fler och fler grubblerier. Så man ska bara lära sig att acceptera TANKEN att det faktiskt KAN vara så att den man möter när man är ute och går är en mördare. "Ja, kanske är det en mördare, men VAD kan jag göra åt det?"
Osv osv....

Nu snöade jag in på den där grejen, men det var intressant. Jag fick ett nytt perspektiv på varför jag grubblar så mycket.
Ja, det är en bra metod. Känns som det stämmer rätt bra.
Jag tror det fungerar rätt bra. Jag märker en viss skillnad.
Nu ska jag ut i solen å jaga lite fräknar.

1 kommentar:

  1. Som vi KBT:are säger - "move your ass and your mind will follow"

    Självhjälp är ofta, men inte alltid, den bästa hjälpen.

    Great work sis! ... keep on movin that ass!

    SvaraRadera