tisdag 24 januari 2012

Daysleeper

Hela morgonen har jag gått runt och tänkt på massa musik ch varit så glad över att det finns så mycket bra som berikar mitt liv något oerhört. Ett band som varit med mig länge är R.E.M, och jag kom och tänka på när de spelade på Roskilde -99 då det var första gången jag såg dem live. Men du!! Det var ju som att stå uppe i självaste himlen på konsert. Jag letade fram en setlist för den spenlningen för jag minns att det var ett starkt parti i mitten av spelningen. Och vad hittar jag. Jo mitt i så kommer, i följd.
1. Losing my religion
2. Find the river
3. Everybody hurts
Vilken grej va. Jag minns det som igår. Den enda låten jag saknade ganska mycket var Nightswimming, men älskar Find the river, det är en av de bästa låtarna jag vet, och absolut en av R.E.M´s bästa.

...nu har jag gjort en lista med mina favoriter: R.E.M

När jag satt där och kikade igenom så kom jag på. På Automatic for the people. De sista låtarna där skapar en sådan stark känsla i mig att jag nästan spricker. Alla låtar på skivan är verkligen hur bra som helst, men skivan som helhet. Att lyssna på den från början till slut, det är magiskt! Den avslutar med, star me kitten, man on the moon, nightswimming och find the river. Det blir nästan för mycket...

Lyssna på Star me kitten om ni aldrig hört den, eller inte minns vilken det är. Vilken känsla. Det där är en konst som bara vissa besitter, att klämma in den där speciella känslan som får en att dra efter luft. När text, melodi och stämning i låten bara är sådär perfekt. Jag får samma känsla av I´ve been high och , ja massa andra låtar men. I love it!

OH! Vad jag längtar efter sommar och musik!

Find the river!
http://www.youtube.com/watch?v=KIJGlTu5sEI&ob=av3e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar