tisdag 29 november 2011

Dagens metafor

Detta tänkte jag på när jag låg i badet. Jag brukar påminna mig själv då och då att det är jag som styr mitt liv. Att det är jag som är ansvarig för hur jag vill må osv. Och idag blev det så att jag i mitt huvud tänkte att "det är du som är kaptenen på skutan, Maria" skutan i det här fallet är min egen kropp, själ och mitt liv. Alla människor har en skuta, eller kanske ett skepp. Ombord finns människor. Vissa satt liksom i träet när man byggde den och vissa har man valt själv att de ska komma med på denna tur. Ombord finns även alla redskap du behöver för att klara eventuella stormar, havsodjur eller jättevågor.

Vid storm eller annan fara så har man redskapen lite olika tillgängligt. På den enes skepp ligger allt nära till hands på däck. Man behöver inte sträcka sig långt för att nå det man behöver. På den andres så kanske man måste gå ner på undre däck för att hämta förnödenheterna. Och på den tredjes så måste du ta dig ända ner och in i maskineriet för att få ordning på kaoset. Vissa klarar det inte alls och dras ned i djupet. Många har verkygen men drabbas ändå av stormar så hårda att de möter sin skapare allt för tidigt.

Om något inte fungerar i besättningen då? Ja om någon person som är med på den här resan gör så att skeppet hela tiden går lite snett, det lutar och gungar på grund av denna personen. Kanske blir det plankan för denne. Man måste ändå för sin egen skull tänka på vad som gör färden trygg och stabil, och ROLIG! Även om detta problem är någon som sitter i träet. Ibland måste man slita loss den ruttna plankan och slänga överbord.
Ibland stannar man till och plockar upp fler som får komma med. Och DU har ansvaret för att de ska färdas tryggt och fint i ditt sällskap.

Ibland är stormarna rent ut sagt jävliga och river upp stora sår i skrovet. Men oftast seglar man fint och njuter av sällskapet man har med sig och ser fram emot var man skall komma och vilka man ska möta härnäst.
Så kom ihåg det människorna!
Det är du som styr skeppet, men du är även gäst på någon annans. Dessutom finns det de som sitter ensamma i en eka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar