måndag 6 februari 2012

Bakom SJ

När vi var på väg såväl till som från Örebro så passerade vi Ludvika. Denna lilla stad som i så många år var "the shit", även om jag nu idag kan känna att den är mest "shit" (förutom Pelles kiosk där toasten är lika god än, och att det finns en riktigt bra loppis) så är det något som ropar i mitt hjärta när vi åker förbi. Inte alls så att jag vill bo där eller så. Men jag kan minnas en tid, som trots att den var full av massa skithändelser, en osäker period i livet, en kaotisk tillvaro på ett sätt, så var det liksom något spännande. På ett sätt fri från bekymmer...men ack så naiv, ung och längtande.
Två ord kommer till mig.
Melankoli
Nostalgi
Melankoli betyder ungefär "svart galla" och är ett ord för djup deppression, men det används mer vardagligt för tungsinniga saker. Nostalgi betyder längtan efter ett ofta idealiserat förflutet.
Dessa känslor kommer till mig. I en blandning som är behagligt obehaglig.

Här har man rökt många cigg och dragit rätt många spottlåmor....

Det här är ju bara jag och lite av Cissi. Jag saknar henne och jag blir sjukt nostalgisk av bilderna på oss från Oslo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar